Det viktiga med utbildningen är inte längre hur mycket kunskap du har utan vad du kan göra med din kunskap menar Tony Wagner som forsk... [fortsätter]
An expert on brain mechanisms of emotions, Dr. Panksepp spoke with Brain World about the importance of fun, laughter and play for chil... [fortsätter]
STEM (Science, Technology, Engineering and Math) and play are one in the same, with some of the most basic STEM concepts characterizin... [fortsätter]
To understand the school one has to begin with a completely different mindset from that which dominates current educational thinking, ... [fortsätter]
Children today are cossetted and pressured in equal measure. Without the freedom to play they will never grow up.
Recess is at the heart of a vigorous debate over the role of schools in promoting the optimal development of the whole child. A growin... [fortsätter]
Professor Kjetil Steinholt menar i sin föreläsning att lärande inte självklart ger livslång användbar kunskap. För att minnas krävs fö... [fortsätter]
Sir Ken Robinson discusses the importance of an education that educates not just the mind, but also the heart.
Sir Ken Robinson shares the importance of imagination and empathy in education at the Dalai Lama Center's Speakers Series event "Educa... [fortsätter]
I sin krönika beskriver förskoleläraren Marie Eriksson lekens rikedom och mångfaldiga betydelse för barnet men även för den vuxne.
Att fokusera på Pisa-resultat är akademiskt självmord - vi kommer aldrig kunna slå Singapore.
Med målet att göra ett av de allra svåraste skolämnena till en medryckande lek för både små och stora skapar Tekniska museet en matema... [fortsätter]
Kulturella hjärnan-initiativet bjuder regelbundet in ledande forskare i skärningspunkten mellan kultur, hjärna, hälsa och lärande att ... [fortsätter]
Vad är det förskolebarnen erfar och upplever när de är ute i naturen? Det har Kari-Anne Jørgensen tittat på i sin avhandling. Resultat... [fortsätter]
– Kunskap kring hur vårt levnadssätt påverkar våra barns psykiska och fysiska hälsa, borde vara ett självklart ämne att diskutera på a... [fortsätter]
Vad är det första du tänker på när du hör ordet medveten? Hur är det överhuvudtaget möjligt att med intentionalitet rikta uppmärksamhet mot at
Förskollärare, lärare och föräldrar borde uppmuntra barn till mer låtsaslek. Det är en investering för framtiden, menar forskaren Mika... [fortsätter]
An experiment in north Wales lets children – and adults – experience the boundaries of truly free play. Is it madness or a model for the future?
Filmmaker Erin Davis discusses her forthcoming documentary about the Land, a Welsh playground that fosters "risky play."
Forskaren Maria Øksnes talar om en ökad institutionalisering av barndomen. Hon konstaterar att det visserligen innebär ökad trygghet m... [fortsätter]
Dela kunskap och forskning kring Tillit.