Arbetslagets inställning till lek får konsekvenser för fritidshemmets verksamhet. Både yrkeskunnandet och praktiken gynnas av ett geme... [fortsätter]
För åtta år sedan flyttade hon till Sverige och anställdes på ett fritidshem i Sollentuna. Snart tog hon kontakt med Stockholms univer... [fortsätter]
Hur kan leken främjas i en skola som premierar mätbarhet? Det frågade sig Eva Kane när hon arbetade som fritidspedagog – en frågestäl... [fortsätter]
Den skapande verksamheten tillhör fritidspedagogikens kärna och bör få mer tid och plats. Det är forskarna Anna Klerfelt och Tomas Saar överens om.
Knut Lönndal vid Norges Idrottshögskola menar att fysisk lek kan bidra till att barnen skapar förståelse för den fysiska och sociala omvärlden.
Forskaren Maria Øksnes talar om en ökad institutionalisering av barndomen. Hon konstaterar att det visserligen innebär ökad trygghet m... [fortsätter]
Att syssla med trädgårdsarbete och att odla växter är en fritidsaktivitet med många fördelar. Det har nämligen visat sig vara riktigt ... [fortsätter]
2006 började ett målmedvetet arbete för att utveckla rastverksamheten. Samverkan med skolan och olika yrkesgrupper var en grundförutsä... [fortsätter]
Rasten är den mest komplexa delen av skoldagen. Det menar Årets lärare i fritidshem, Gustav Sundh.
Dela kunskap och forskning kring Tillit.